Vai mūsu skolotāji mainās?

Pēc trīs mēnešiem Kataras galvaspilsētā Dohā notiks kārtējais, nu jau piektais, Pasaules izglītības inovāciju sammits WISE, World Innovation Summit for Education. Es piedalījos 2.WISE sammitā, turpmākos divus vēroju tiešsaistē, bet šogad atkal ceru to piedzīvot klātienē. Pēc atgriešanās no 2.sammita gana daudz viesojos skolās, kur dalījos atziņās par to, kā mainās izglītības pasaule. Domājot par šī gada sammitu, ielūkojos savās toreizējās publikācijās – vai ir notikusi kāda attīstības dinamika Latvijas skolotāju/izglītotāju domāšanā un attieksmēs?

No 2010.gada WISE kā ceļamaizi paņēmu sev līdzi pārdomas: Kādam jābūt skolotājam, lai viņš palīdzētu izaugt 21.gadsimta cilvēkam – gatavam sastapties ar pasaules dinamiku un ekonomikas attīstību? Kā mācīt, lai darba tirgū ienāktu cilvēks PROTOŠS MĀCĪTIES. Mums ir vajadzīgi skolotāji, kuri var nodrošināt izglītības kvalitāti. Mums nevajag skolotājus, kas māca, mums vajag skolotājus, kas iedvesmo. Skolotājs un mācāmais ir partneri, viņš ir „rīks” cilvēkam, kurš mācās – skolotājs palīdz mācīties un iegūt zināšanas/prasmes. Skolotājs, kurš prot mācīt caur dilemmu un paradigmu risināšanu, veido uz zinātni balstītu cilvēku attīstību. Skolotājs, kurš prot mācīt līderību, prot izmantot mentoringa un treniņa pieeju, lai zināšanas nodotu cauri paaudzēm.

Pēdējos trīs gadus esmu sadarbojusies ar skolu vadītājiem, palīdzot viņiem izprast vienkāršās un reizē sarežģītās lietas skolas kā organizācijas vadīšanā. Man ir prieks vērot skolu vadītāju vēlmi (vismaz pirmos iedīgļus) savu skolu veidot kā vidi, kurā var izaugt ekonomiski un sociāli aktīvs cilvēks. Tā ir pozitīvā dinamika. Un tajā pašā laikā ar patiesām bažām vēroju skolotājus, vēl stipri iestrēgušus pagātnē, vāji/nemaz protošus svešvalodas, vāji/nemaz  lietojošus tehnoloģijas, vāji/nemaz gatavus augt līdzi gadsimtam, vāji/nemaz gatavus pārmaiņām, vāji/nemaz darba tirgu zinošus, vāji/nemaz ekonomiku izprotošus, ar vāju kritiskās domāšanas prasmi. Tā ir iestrēgusī dinamika. 

Šoruden atkal lūkošu pēc WISE sarkanā pavediena, kuru aiznest līdz mūsu skolām un skolotājiem. Varbūt vēl pēc pāris gadiem es atskatīšos uz 2013.gadu un ieraudzīšu, ka – jā! – arī mūsu izglītībā skolotājs nozīmīgi mainās, prasmīgi savienojot mūsdienīgo ar klasiskām tradīcijām. Kā Katarā. Un rezultātā darba tirgū ienāk jaunietis PROTOŠS MĀCĪTIES – darbu, dzīvi, cilvēkus, attiecības, kontekstus.

 

Foto no mana personīgā arhīva.Katarā sadzīvo modernais ar tradicionālo – gan izglītībā, gan ikdienā.ImageImage

Advertisements

One thought on “Vai mūsu skolotāji mainās?

  1. Skolotājus, kuri ir aktīvi un drosmīgi, kuros nav iekšējā konflikta un diskomforta aktīvu, provokatīvu un drosmīgu skolnieku vidū! Jo skola šos cilvēkbērnus 12 gadus “lauž” un pēc tam sabiedrība žēlojas, ka trūkst radošu, drosmīgu un uzņēmīgu līderu! Lai veicas, gaidīšu jaunas idejas!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s